Sådan løser du garderobe konflikter

Brug af en institutions børnegarderobe kan være udfordrende for nogle børn. De kan støde på problemer – som at have svært ved at organisere sin garderobe eller ikke få det, de har brug for i klassen. Her er tre fælles skabsudfordringer for børn og tip til, hvordan man løser dem.

Udfordring nr. 1: Grib det, de har brug for på det rigtige tidspunkt.

Dit barn har sandsynligvis ikke tid til at besøge skabet før hver klasse. Der er også visse tidspunkter, som før gymnastiksalen, hvor dit barn bliver nødt til at besøge det for at få specifikke ting.Sådan hjælper du som institution: Hjælp barnet med at finde ud af, hvor lang tid det tager at komme fra klasse til klasse. Brug et stopur. Se derefter på pauser i tidsplanen for at kortlægge de bedste tider for skabsbesøg.

Udfordring nr. 2: Deling af en garderobe

En overfyldt skole tildeler muligvis to elever til at dele en plads i garderoben. Eller en ven kan bede om at gemme genstande, fordi dit barns skab er tættere på et bestemt klasseværelse. Deling af en garderobe kan skabe konflikter blandt børn. Det kan også føre til forvirring om, hvem der ejer hvad.

Sådan hjælper du som institution: Hvis du ved, at barnet har problemer med at dele et skab, kan du eventuelt få barnet flyttet til et mindre skab, hvor han/hun ikke behøver at dele, eller finde en anden løsning.

Udfordring nr. 3: Ophold i garderoben

Der sker en masse socialt samvær i garderoben. Dette kan føre til, at børn kommer for sent til klassen. Da der er mindre overvågning i garderoben, kan det også være et sted, hvor børn diskutere eller kommer i konflikter.

Sådan hjælper du som institution: Du kan snakke med børnene om, at garderoben ikke er et opholdssted. I kan også snakke sammen i klasserne om, hvordan man tackler eventuelle konflikter.