Gode råd til en bedre søvn

Vidste du, at du bruger en tredjedel af dit liv i sengen? Søvn er nødvendigt for alle mennesker. Det er uden tvivl vigtigt, at du får en god søvn hver nat. Derved kan du nemlig bedre fungere om dagen. Lider du konstant af søvnmangel, fordi du ikke sover ordentligt om natten? Her finder du flere gode råd til, hvordan du kan prøve at få en bedre nattesøvn hver nat. 

Begynd at have en fast sengetid

Din krop kan godt lide, når du har en fast sengetid, som du overholder hver dag. Går du i seng på samme tid aften efter aften, vænner din krop sig automatisk til, at det er blevet tid til at sove. På den måde kan du få forbedret din nattesøvn, hvilket giver dig mere energi og overskud i din hverdag. 

Du kan også indføre en fast rutine, inden du lægger dig godt tilrette på dit bambus lagen. Det kan eksempelvis være at læse en god bog, at rense dit ansigt eller noget helt tredje.

Hold den sidste time inden sengetid skærmfri

Dine søvnproblemer kan sagtens skyldes, at du er optaget af mobilen, fjernsynet, computeren eller tabletten inden sengetid. Alle disse enheder udsender lys, som din hjerne opfatter som om, at det ikke er tid til at sove endnu. 

Både lyset og alle indtrykkene gør altså, at det bliver vanskeligt at finde roen, når du går i seng. Øv dig derfor på at holde den sidste time inden sengetid skærmfri.